Υποχρεωτικό
Μεθοδολογία της Θεατρολογικής Έρευνας
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Το μάθημα επιδιώκει να εισαγάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις βασικές έννοιες και τις μεθόδους της έρευνας των ανθρωπιστικών επιστημών, ειδικότερα δε της έρευνας που αφορά στο θέατρο και τις άλλες παραστατικές τέχνες. Θα παρουσιαστούν οι θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την ερευνητική διαδικασία, οι οποίες θα εφαρμοστούν στην πράξη μέσω ασκήσεων, μελετών περίπτωσης και ατομικών
εργασιών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίον διεξάγεται μία θεατρολογική έρευνα, καθώς και τον τρόπο συγγραφής μιας επιστημονικής μελέτης και την ακολουθούμενη ερευνητική μεθοδολογία.
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να αφομοιώσουν τις ακόλουθες ενότητες: α) Οι βασικές έννοιες της μεθοδολογίας της επιστημονικής έρευνας
β) Οι κλάδοι της θεατρολογικής επιστήμης και οι μεθοδολογικές τους προσεγγίσεις γ) Οι άμεσες και έμμεσες πηγές της θεατρολογίας
δ) Η συλλογή, η ομαδοποίηση, η επεξεργασία και η σύνθεση των ερευνητικών δεδομένων. ε) Η κατάρτιση μιας παραστασιογραφίας
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
· Λήψη αποφάσεων.
· Αυτόνομη εργασία.
· Ομαδική εργασία.
· Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
· Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
· Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
· Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.
· Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1.Εισαγωγή στην Επιστημονική Μεθοδολογία
2. Εισαγωγή στις Σπουδές των Παραστατικών Τεχνών.
Μεθοδολογικοί Προβληματισμοί
3. Άμεσες πηγές:
Οπτικοακουστικό υλικό
4. Άμεσες πηγές: Φωτογραφίες
5. Άμεσες πηγές: Γκραβούρες, χαρακτικά, σχέδια και σκίτσα
6. Άμεσες πηγές; Θεατρικά προγράμματα
7. Άμεσες πηγές: Λιμπρέτα
8. Άμεσες πηγές: Τετράδια και
σημειώσεις σκηνοθεσίας, δελτία παραγωγής
9.Γενετική έρευνα
10. Έμμεσες Πηγές: Κριτικές και Δημοσιεύματα
11. Έμμεσες Πηγές: Ημερολόγια, χρονικά, βιογραφίες, λογοτεχνικές και άλλες πηγές
12. Έμμεσες πηγές: Βιβλιογραφία
13. Αρχειακή έρευνα και τεκμηρίωση. Παραστασιογραφία.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
30
Σεμινάρια από
προσκεκλημένους/ες εισηγητές/εισηγήτριες
20
Ερευνητικές Ασκήσεις στην τάξη και Προφορικές Παρουσιάσεις των φοιτητών / φοιτητριών
30
Μελέτη - εξετάσεις
45
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδος Αξιολόγησης: Η αξιολόγηση θα βασιστεί:
· Σε ερευνητικές ασκήσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται και παρουσιάζονται στην τάξη (25% του τελικού βαθμού)
· Στην επίδοσή τους στις γραπτές τελικές εξετάσεις (75% του τελικού βαθμού)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Bell, Judith (2007). Πώς να συντάξετε μία επιστημονική εργασία. Οδηγός ερευνητικής μεθοδολογίας
(μετάφραση: Ελεάννα Πανάγου). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cassiers, Edith & Timmy De Laet & Luk Van den Dries (2019). “Text: The Director’s Notebook”, στο Postdramatic Theatre and Form, Michael Shane Boyle & Matt Cornish & Brandon Woolf (επιμ.), London: Methuen Drama, 33–47.
Chalmers, A.F. (2007). Τι είναι αυτό που το λέμε επιστήμη; Μία προσέγγιση της φύσης, του καθεστώτος και των μεθόδων της επιστήμης (απόδοση: Γιώργος Φουρτούνης, επιστημονική επιμέλεια:
Αριστείδης Μπαλτάς). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Cohen, L. Manion, L. &K. Morrison (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο. Copans, J. (2004). Η επιτόπια εθνολογική έρευνα. Αθήνα: Gutenberg.
Eco, Umberto (1994). Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία (μετάφραση & εισαγωγή: Μαριάννα Κονδύλη). Αθήνα: Νήσος.
Féral, Josette (2008-ed.) “Genetics of Performance”, Theatre Research international, no 33.3, October 2008.
Goddard, Wayne & Stuart Melville (2001). Research methodology: An introduction. Lansdowne: Juta. Grafton, Anthony (2001). Η υποσημείωση. Μία παράξενη ιστορία (μετάφραση: Γκόλφω Μαγγίνη). Αθήνα:
εκδ. Πατάκη.
Howard, Keith & Sharp JohnA. (1994). Η επιστημονική μελέτη. Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης
πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών (μετάφραση: Βασιλική Π. Νταλάκου, πρόλογος-επιμέλεια: Κώστας Μαν. Σοφούλης). Αθήνα: Gutenberg.
Mason, J. (2003). Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Papalexiou, Eleni (2020), “Towards a Model of Digital Narration of the Creative Process of Performance”,
European Journal of Theatre and Performance, 2, 376‒423.
Singh, Y. K. & N. Ruchika (2010). Research methodology. New Delhi: A.P.H. Publishing Corporation.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2005). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία; Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών. Αθήνα: Κριτική.
Κατσαρού, Ε. & Β. Τσάφος (2003). Από την έρευνα στη διδασκαλία: Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης.
Αθήνα: Σαββάλας.
Μαυρολέων, Άννα Ν. (2010). Η έρευνα στο θέατρο. Ζητήματα Μεθοδολογίας. Αθήνα: Ι. Σιδέρης. Μπάγιας, Ανδρέας (1998). Αρχειονομία. Βασικές αρχές και έννοιες. Αθήνα: Κριτική.
Παπαλεξίου, Έλενα (2021-επιμ.). Δημιουργικά αρχεία ως ζωντανά τοπία μνήμης στην ψηφιακή εποχή, Αθήνα: Fagottobooks.
Παππάς, Θεόδωρος Γ. (2002). Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες.
Αθήνα: Καρδαμίτσα.
Πούχνερ, Βάλτερ (1995). «Μεθοδολογικοί προβληματισμοί και ιστορικές πηγές για το ελληνικό θέατρο του 18ου και του 19ου αιώνα. Προοπτικές και διαστάσεις, περιπτώσεις και παραδείγματα», Δραματουργικές αναζητήσεις, Πέντε μελετήματα. Αθήνα: Καστανιώτη, 141-344.
Σταματογιανννάκη, Κωνσταντίνα (2007), “Η διαχείριση θεατρικών φωτογραφικών τεκμηρίων. Η
περίπτωση της συλλογής του Ε.Λ.Ι.Α.”, Στέφανος. Τιμητική προσφορά στον Βάλτερ Πούχνερ, Ιωσήφ Βιβιλάκης (επιμ.), Αθήνα,: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Τμήμα Θεατρικών
Σπουδών / Εκδόσεις Ergo, 1143-1155.
Σταυρίδη-Πατρικίου, Ρένα (1984). Οδηγίες για την εκπόνηση και παρουσίαση μιας εργασίας. Αθήνα: Gutenberg.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS